بهترین فرش دستباف برای کجاست؟

 فرش دستباف از دیرباز با ایران و ایرانی به جهانیان شناسانده شده است، به عنوان مثال از قالی پازیریک که قدیمی ترین نمونه قالی ایرانی در تمام جهان است و اکنون در موزه آرمیتاژ روسیه نگهداری می شود می توان یاد کرد. فرش بافی یکی از مهم ترین و قدیمی ترین آثار هنری و صنایع دستی در ایران به شمار می آید که به دست هنرمندان زحمتکش ایرانی بافته شده است تا در نهایت محصولی با کیفیت و زیبا به علاقمندان برسد. ما در فاینداتور بر آن شدیم تا بهترین فرش های ایران را که می توان از آن برای سوغات استفاده کرد به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

فرش دستباف چیست؟

یکی از مهمترین تجهیزات و کالاها که از گذشته تا کنون اهمیت ویژه‌ای در زندگی انسان داشته است ، فرش و محصولات نساجی می‌باشد ؛ زیرا استفاده از این وسایل در ایجاد حس آسایش و آرامش انسان کمک شایانی می‌کند. حال در این بین یکی از بی‌نظیرترین و پرطرفدارترین انواع فرش ، فرش‌ دستباف است که جزو محصولات کهن ایرانی نیز به شمار می‌روند. در اینجا سوالی که ممکن است برای خریداران پیش بیاید این است که فرش دستباف چیست؟ دقت داشته باشید که کلمه فرش یک عبارت عربی است که به معنی گسترده می‌باشد و به مواردی چون قالی و پلاس اطلاق می‌شود. در نتیجه می‌توان گفت منظور از فرش دستباف ، زیراندازی می‌باشد که به وسیله دست از تار و پود بافته شده است که این امر طبیعتا موجب ایجاد طرح‌های بسیار زیبا بر روی آن می‌شود و طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد.
تاریخچه فرش دستباف
با توجه به تاریخچه کهنی که در تولید فرش و قالی دستباف ایرانی وجود دارد در حال حاضر می‌توان گفت محصول بافته شده به دست هنرمندان ایرانی جزو بهترین و زیباترین نوع فرش در دنیا است که این امر از نظر کارشناسان بین‌المللی فرش تایید شده است. اما با وجود آنکه در سال ۱۳۲۸ شمسی اولین فرش‌های گره‌دار به عنوان پوشش اسب و یا در چادر صحرانشینان مورد استفاده قرار گرفته است و سپس در تولید این محصول پیشرفت‌های زیادی حاصل شده پژوهشگران اعتقاد دارند که آغاز شکوفایی هنر فرشبافی در ایران به قرن ۱۶ و ۱۷ میلادی بر می‌گردد.
در سال‌های گذشته با پیشرفت تکنولوژی در بسیاری از زمینه‌ها از جمله زمینه تولید فرش ، شاهد تغییر و تحولات بسیار عظیمی در تولید این محصول بودیم ؛ به طوری که در ابتدای تولید فرش به دست هنرمندان ایرانی ، نقش‌های بسیار ساده و طرح‌های آسانی روی این محصولات نساجی پیاده می‌شد اما با گذشت زمان تحول شگرفی در تولید این محصول به وجود آمد و این امر موجب تنوع بی‌نظیر در بازار فرش دستباف شد.

بهترین فرش دستباف برای کجاست؟

بهترین فرش دستباف برای کجاست. پیش از آنکه به این سوال پاسخ دهیم بهتر است بدانید چگونه می‌شود یک فرش دستباف خوب را تشخیص داد. خوب بودن فرش دستباف ریزه‌کاری‌های بسیاری دارد که بیشترشان در حد تشخیص یک غیرمتخصص نیست. اما نکاتی هم هست که شما به عنوان یک فرد غیر متخصص می‌توانید تشخیص دهید. کارشناسان قالی معتقدند که ارزش هنری یک فرش دستباف به میزان استفاده از رنگ‌های طبیعی و هماهنگی قرار گرفتن این رنگ‌ها در کنار هم بستگی دارد. اما قیمت فرش دستباف به ریزی و درشتی بافت، نقشه و رنگ و جنس تار و پود آن بسته است.
شما می‌توانید هنگام خرید فرش دستباف به این نکات توجه کنید: اندازه فرش، تراکم فرش، تقارن شکل و رنگ، همه طرح ها کامل باشد، یکنواختی رنگ و اندازه و کلفتی پرزها. اندازه فرش نباید بیش از دو سه سانتیمتر با اندازه استاندارد فرق داشته باشد. فاصله ترنج تا لبه‌های فرش باید یکسان بوده و نقش قرینه باشد. وقتی دست در جهت خلاف خواب فرش بکشید می‌توانید ببینید که رنگ یکدست است یا نه. رنگ سر و ته ریشه ها نباید فرق داشته باشد و گرنه از رنگ شیمیایی استفاده شده است. تراکم فرش را از پشت آن می‌توان تشخیص داد که مثلا در یک سانتی متر مربع چند گره وجود دارد. هرچه ارتفاع پرزها بیشتر باشد دوام فرش هم بیشتر است البته بستگی به نوع گره فرش نیز دارد. از جمله فرش‌هایی که تمام موارد بالا در آن رعایت می‌شود فرش اصفهان و اطراف آن مانند نایین و کاشان است البته بستگی به بافنده هم دارد و شما با دقت به همین نکات است که می‌توانید دریابید بهترین فرش دستباف برای کجاست.
فرش دستباف کرمان

فرش های کرمان در دسته فرش های طبیعت گرا، پرکار و پر استفاده از نقش مایه های ریز در سراسر قالی می باشد که اصولاً دارای پرز بلندی می باشند.
فرش دستباف کاشان

طراحی و کیفیت بالای فرش های کاشان زبان زد می باشد و همین موضوع را می توان نقطه قوت آنها معرفی کرد.

فرش دستباف تبریز

فرش های این شهر بسیار مشهور می باشند و دلیل اصلی آن ظرافت و دقت بالا در خلق یک اثر هنری می باشد.
فرش دستباف اصفهان

ساختار اصلی اغلب طرح های قالی اصفهان، از الگوی لچک و ترنج پیروی میکند. نقوش زیبای اسلیمی و گردش های آن، در ساختار لچک، ترنج و متن فرش به وضوح مشاهده می شود.
فرش دستباف فراهان

فرشی با دوام که با پشم با کیفیت زخیم بافته می شود و ارتفاع پرزهای آن اصولا بسیار کوتاه می باشد که البته باید دقت کنید که این توضیحات در مورد فرش فراهان کلاسیک و قدیمی می باشد.
فرش دستباف قم

در بین بهترین برند فرش دستباف قالی قم جز جدیدترین گزینه ها می باشد که توانسته طرح های ظریف و ابریشمی فوق العاده ای را به بازار ایران و جهان ارائه دهد.
فرش دستباف سلطان آباد

این نوع فرش که با نام اراک نیز شناخته شده می باشد برای مطابقت با دکوراسیون های مدرن و اروپایی بسیار عالی می باشد.

نتیجه نهایی
اینکه بخواهیم بهترین برند فرش دستباف ایران چیست و کدام شهر می باشد کمی سخت و اشتباه می باشد، چون این موضوع به شما وابسته می باشد که دنبال چه ویژگی هایی از قالی دست بافت می باشید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد