سقف وافل چیست و چه مزایایی دارد؟

سقف وافل یا مشبک یک مدل سقف بتنی است که همان‌طور که مشخص است مواد تشکیل‌دهنده آن از بتن گرفته شده است؛ این نوع سقف یک نوع سازه پرکاربرد مدرن است و همان‌طور که از شواهد آن مشخص است، به نان وافل شباهت زیادی دارد و به این علت به این نام‌گذاری شده است. تعداد زیادی از مهندسان و طراحان حرفه‌ای برای پروژه‌های ساختمان‌سازی نوین و خاص از فناوری این سازه بهره می‌برند.در این مقاله قصد آن را داریم تا به معرفی و مشاوره در خصوص سقف وافل بپردازیم.

معرفی سقف وافل

سقف وافل یکی از انواع سازه‌های بتنی است که به‌دلیل ظاهری زیبا و مدرن، مدت زمان اجرای کم، مقاومت و ایمنی بالا و البته مزایای اقتصادی زیاد، برای سازنده‌ها محبوبیت دارد. این سازه ظاهری شبکه مانند دارد و به همین‌خاطر به آن سقف مشبک هم می‌گویند.

برای ساخت آن، از قالب وافل استفاده می‌شود که بتواند وزن مرده‌ سازه را کاهش دهد. کاربرد آن با قالب‌های موقت، به سقف مجوف نیز شناخته می‌شود و نمای زیبایی در سطح زیرین بنا به‌وجود می‌آورد و معمولا مسطح است.

تاریخچه سقف وافل

این‌نوع معماری، از ابتدای قرن 19 میلادی در کشورهای آمریکایی و اروپایی اجرا می‌شد و به‌دلیل مزایای مختلف، ازجمله استقامت بالا، مورد استقبال مهندسان ساخت‌و‌ساز قرا می‌گرفت. تاریخچه آن در ایران به دوره هخامنشیان (2500 سال قبل) برمی‌گردد. طبق آثار بجامانده و نظر باستان‌شناسان، سقف بنای تخت‌جمشید از الوارهای چوبی متعامد تشکیل شده‌بود. ایده اجرای این نوع سازه را در بنای آکروپولیس یونان نیز می‌توان مشاهده‌کرد که هم‌دوره با دوران هخامنشیان در ایران بوده‌است.

مزایای سقف وافل

سیستم وافل یک‌طرفه و دوطرفه اگر به‌شکل صحیح طراحی و اجرا شود، مزایای زیادی برای کارفرما و سازه دارد. تعدادی از مزایای استفاده از آن را بررسی می‌کنیم.

  • کاهش حجم مصرف بتن و فولاد، به‌دلیل کاهش وزن نسبت به سقف‌های سنتی.
  • حذف انواع بلوک‌ها و تیرچه‌های پیش‌ساخته و محدود نبودن در استفاده از سایز میلگرد در آن‌ها.
  • پیاده‌سازی ساده با ایمنی بالا و اجرای سریع، به‌دلیل سبک بودن قالب.
  • قابل استفاده بودن قالب‌ها به دفعات زیاد
  • ایجاد ظاهر و نمایی زیبا و شکیل در سطح زیرین در طرح‌های معماری به‌صورت نمایان(اکسپوز) و با نورپردازی‌های متنوع (مورد توجه مهندسان)
  • عملکردی مناسب در برابر حوادث طبیعی
  • حذف ستون‌های میانی سازه
  • کاهش هزینه‌ها نسبت به اجرای سقف‌های کرومیت و یا عرشه فولادی. (برای کسب اطلاعات کامل درخصوص سقف عرشه فولادی، به لینک مربوطه وارد شوید.)
  • قابل استفاده در انواع اسکلت‌های بتنی و فلزی

سخن آخر

سقف وافل سقفی است که در عین زیبایی دارای استحکام بسیار زیادی است. مزایای فنی و اقتصادی موجب محبوبیت بیشتر آن شده است. این سازه به دلیل زیبایی می­تواند جنبه تزئیناتی نیز داشته باشد. در رستوران و کافه ها، تالارها و حتی منازل مسکونی می­ تواند موجب زیبایی فضا شود. در این مقاله تلاش کردیم شما را با هر آنچه نیاز است درباره سقف وافل بدانید آشنا کنیم.

منبع: https://sahandsazeh.co/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد