در سالهای اخیر گستردگی وجود فضای مجازی و همهگیر شدن آن بسیاری از توجهها را برای تبلیغات در آن جلب کرده است. امروزه بسیاری از مشاغل موفقیت کسبوکار خود را در گرو فعالیت در فضای مجازی میبینند. این مسئله تا جایی ادامه پیدا کرده است که در دورههای اخیر گریبان جریانات انتخاباتی را نیز گرفته است
و بسیاری از کاندیداهای انتخاباتی موفقیت و کنترل وضعیت موجود را در داشتن صفحات متعدد در شبکههای اجتماعی و داشتن سایتهای انتخاباتی میدانند. در این مقاله قصد داریم به موضوع طراحی سایت انتخاباتی و چگونگی فعالیت در فضای مجازی به منظور کنترل فضای انتخابات بپردازیم و مزایای آن را مورد بررسی قرار دهیم. پس در ادامه همراه با ما باشید.
سایتها چگونه بهوجود میآیند؟
پیش از بررسی اصل مطلب باید بهطور مختصر این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم که سایتها چگونه بهوجود میآیند؟ در پاسخ باید گفت که سایتها به دو شیوه متفاوت کدنویسی و استفاده از سیستمهای مدیریت محتوا (همانند طراحی سایت با وردپرس) خلق میشوند. وبسایتهایی که با استفاده از روش کدنویسی بوجود میآیند توسط جمعی از برنامهنویسان به صورت اختصاصی نوشته میشوند و معمولا مدیریت و پشتیبانی این قبیل سایتها توسط برنامهنویسها انجام میشود. سیستمهای مدیریت محتوا مجموعههایی از برنامهها و نرمافزارهایی است که توسط جمعی از برنامهنویسهای جهانی نوشته شده است؛ تا هر شخصی بدون داشتن اطلاعات کدنویسی قادر است که از آنها استفاده نماید و سایت مورد نظر خود را طراحی کند. در دورههای گذشته ستادهای انتخاباتی براساس نوع نیاز و تواناییهای موجود در ستاد طراحی سایت خود را به هر دو شیوه موجود انجام دادهاند.
مزایا و کاربردهای سایتهای انتخاباتی
در ابتدا باید به اصلیترین مزیت سایتهای انتخاباتی یعنی وجود تعداد بالای کاربران در فضای مجازی اشاره کرد و باید در نظر داشت که امروزه بسیاری از مردم عمده وقت خود را در فضای مجازی سپری میکنند. راهاندازی سایتهای انتخاباتی به هزینه بسیار کمی در مقایسه با روشهای تبلیغاتی دیگر نیاز دارد؛ به عنوان مثال برای نصب یک بنر خیابانی به هزینه نسبتا بالایی برای چاپ و اجاره بیلبورد نیاز است و همچین مجوزهای مربوطه نیز باید گرفته شود؛ اما برای ایجاد و طراحی یک وبسایت هزینههای خیلی کمتری برآورد میشود. وبسایتها در 24 ساعت شبانهروز فعال هستند و بهعنوان یک پایگاه دائمی برای تبلیغات و مدیریت فضای انتخاباتی محسوب میشوند؛ در صورتیکه هیچیک از روشهای تبلیغاتی دیگر بهطور 24 ساعته فعالیت نمیکنند. همچنین با استفاده از ابزارهای گوناگون میتوان تعداد بازدید کننده را در هر لحظه و هر روز بیان کرد. سایتهای انتخاباتی قادر هستند انواع فایلها با فرمتهای گوناگون را در خود بارگذاری نمایند. بعنوان مثال میتوان به قرار دادن فایل مربوط به رزومه کاندیداها اشاره کرد. همچنین این دسته از سایتها فضایی دارند که فیلم، فایل صوتی و پادکست مربوط به کاندیداها در آن قرار میگیرد. تماس با کاندیداها از طریق سایت، یکی دیگر از مزایا و کاربردهای سایتهای انتخاباتی است که از طریق آن مردم قادر هستند به شکلهای گوناگون با کاندیدای مورد نظر خود ارتباط برقرار کنند و کاندیداها نیز از نظرات مردم مطلع گردند. همچنین در انتها باید گفت که پس از اعلام نتایج انتخابات نیز وبسایتهای انتخاباتی بعنوان یک پایگاه اطلاع رسانی و روشی برای ارتباط باقی میمانند و به فعالیت خود ادامه میدهند. قصد طراحی سایت خبری دارید؟ با ساین وب در ارتباط باشید.
مهمتربن بخشها و فاکتورها در طراحی یک سایت انتخاباتی
بهطور کلی در راهاندازی یک وبسایت دولتی یا خصوصی میبایست بخشها و فاکتورهای مختلفی را برای آن در نظر گرفت. برای مثال در طراحی سایت شورای شهر بخشهایی مانند اخبار، اطلاعرسانیها، نطقها، رزومه مربوط به هیئت رییسه و برگه مربوط به تماس بعنوان بخشهای اصلی در نظر گرفته شده است. همچنین این وبسایت با دارا بودن قسمتی، فایل صوتی مربوط به جلسات شورا را در خود بارگذاری میکند. با ما همراه باشید تا بخشها و فاکتورهای اصلی برای طراحی سایت انتخاباتی را بررسی کنیم. این دسته از سایتها معمولا باید صفحهای را به منظور قرار دادن سوابق و رزومه کاندیداها در نظر بگیرند و روی محتوا و گرافیک این صفحه حساسیت کامل به خرج دهند. صفحه اخبار نیز یکی دیگر از اصلیترین قسمتهای یک وبسایت انتخاباتی است. معمولا تمرکز بر روی صفحات اخبار و وبلاگی مهمترین بخش برای جذب مخاطب و ترافیک برای یک سایت است. صفحه تماس با ما در اکثر وبسایتها وجود دارد اما در مورد وبسایتهایی با موضوع انتخابات این صفحه باید کاملا متمایز باشد و بخشی را در نظر بگیرد که قابلیت ارتباط مستقیم با مردم را دارا باشد. یکی دیگر از بخش اساسی و مهم، مربوط به صفحه اهداف و راهکارها است و باید به عنوان یکی از بخشهای اصلی یک وبسایت در نظر گرفته شود تا کاندیداها مجموعهای از اهداف، برنامهها و راهکارهای خود را در آن درج کنند. صفحه مربوط به گالریها نیز از بخشهای اصلی یک وبسایت انتخاباتی است. در این قسمت فایلهای مربوط به مصاحبه، ویدیوها و پادکستهای کاندیداها بارگذاری میگردد و بعنوان یکی دیگر از صفحات اصلی برای جذب مخاطب و ترافیک محسوب میشود.
اهمیت شبکههای اجتماعی در وبسایتهای انتخاباتی
امروزه طراحی سایت با وجود ابزارها و برنامههای گوناگون با چیزی که در گذشته طراحی سایت نامیده میشد تفاوت اساسی دارد. استفاده از شبکههای اجتماعی یکی از کلیدیترین موضوعاتی است که موفقیت یک وبسایت را رقم میزند و بدون حضور شبکههای اجتماعی یک وبسایت محکوم به شکست است. وجود شبکههای اجتماعی یک پایگاه اصلی برای تبلیغات و یک ابزار کاربردی در سایت انتخاباتی است. از مهمترین مزایای شبکههای اجتماعی میتوان به حجم بالای کاربر، ساده و در دسترس بودن و رایگان بودن اشاره کرد. همچنین این شبکهها با ظرفیت لینکسازی و جستجو قادر هستند به جذب مخاطب و سئو وبسایت نیز کمک کنند.
عوامل موثر در تعیین قیمت طراحی سایت انتخاباتی
طراحی یک وبسایت به عوامل متعددی بستگی دارد اما مهمترین آنها را میتوان در ساختار یک سایت و گرافیک مربوط به آن تعیین کرد.همانطور که پیشتر گفته شد وبسایتها میتوانند بهشکل اختصاصی کدنویسی شده باشند یا به بوسیله سیستمهای مدیریت محتوا خلق شده باشد که معمولا هزینههای مربوط به برنامهنویسی بسیار بالاتر است. هزینههای مربوط به طراحیهای گرافیکی نیز معمولا بالا است و وبسایتهایی با گرافیک پیچیده و یا موشنگرافیک معمولا با هزینه بالاتری ساخته میشوند. هزینههای مربوط به هاست و دامنه، تولید محتوا و سئو وبسایت نیز از دیگر موارد و عوامل تعیین کننده قیمت طراحی سایت انتخاباتی است.
حرف آخر
در این مقاله سعی کردیم که از طراحی سایت انتخاباتی بعنوان اصلیترین فعالیت تبلیغات در فضای مجازی صحبت کنیم و مزایای مربوط به آن را برای کاندیداها و مردم مورد بررسی قرار دهیم. در انتها باید مجدد بیان کرد که فضای اینترنت میتواند یک بستر بسیار مناسب برای تبلیغات انتخاباتی باشد و موفقیت یک کاندیدا را رقم بزند و وجود شرایط خاص شیوع بیماری کرونا نیز میتواند بر اهمیت آن بیافزاید.